Content Delivery Network – definitie si structura

Un Content Delivery Network (CDN) este un sistem de servere care contin copii ale datelor plasate la diferite noduri ale unei retele. Nodurile retelei conlucreaza pentru a satisface rapid si eficient cererile de continut web ale utilizatorilor. Atunci cand vizitatorul unui site descarca de pe acesta fisiere media, software, documente, etc., acele servere aleg cea mai buna locatie si conlucreaza pentru a distribui continutul din numeroasele servere  cache. Initial, retelele CDN au fost create pentru a accelera performantele site-urilor. Datorita succeselor  inregistrate, proiectantii de retele au ajuns la concluzia ca se pot aplica instrumente inteligente de retea si in alte scopuri (de exemplu, o retea CDN poate sa asigure distributia de fluxuri media in cadrul unei companii).

Structura unui CDN

O retea CDN poate fi conceputa ca o retea suprapusa ce se doreste a fi foarte performanta  in oferirea de servicii de distributie la nivel inalt.

Structura unei retele CDN este alcatuita in principiu din trei blocuri independente:

1.  Content routing (rutarea continutului) – presupune tehnologii ce asigura corespondenta utilizatorilor cu respectivul continut din locul respectiv.

2.  Content delivery (furnizarea continutului) – are legatura cu intregul flux de retea, de la codificare si indexare pana la transmisia datelor la destinatar. Tot aici sunt asigurate securitatea si managementul continutului.

3.  Masurarea performantei  – clientul ce foloseste acest serviciu are nevoie de un feed-back al performantei CDN ca intreg.

In concluzie, aceasta tehnologie este foarte folosita  in intreaga lume de catre marile corporatii cum ar fi AT&T, Amazon, Microsoft, etc.