Ce sunt mesajele spam si cum le puteti evita?

Spam se refera la mesaje e-mail nesolicitate, trimise folderul junk email. Aceste mesaje au de obicei un continut comercial sau chiar irelevant si sunt trimise catre o multitudine de destinatari care nu l-au solicitat.

Pe langa mesajele de email, autorii de spam dezvolta noi cai de atac, folosind de exemplu mesageria instant/ instant messaging, weblogs, Short Messagaing Service (SMS) sau pretinzand ca ofera servicii de optimizare pentru motoarele de cautare pe internet (spamdexing).

Scopul mesajelor spam

Scopul acestor mesaje este de a tenta persoanele neavizate sa cumpere produse si servicii mai mult sau mai putin legitime. Daca in trecut, principalul motiv era de a bombarda newsgroup-uri sau liste de e-mail cu mesaje inutile sau inadecvate, in prezent, spamul a mai avansat, orientandu-se catre interese banesti. Intalnim in mod curent spam comercial si uneori spam legat de anumite momente (evenimente sportive, subiecte de interes global, etc.)

Cele mai cunoscute obiective de e-mail spam sunt:

– Promovarea si vanzarea de produse si servicii;
– Culegerea de informatii confidentiale, cum ar fi parole, conturi bancare, etc. prin loterii online, fraude bancare sau mesaje umanitare;
– Promovarea de concepte si ideologii;
– Trimiterea de spam viral;
– Infectarea si transformarea sistemului destinatar in bot pentru a forma retele periculoase (botnets);
– Furt de identitate si frauda.

Cum evitati mesajele spam

– Folositi solutii antivirus si antispam, actualizate in permanenta;
– Actualizati in mod regulat sistemul de operare si aplicati cele mai recente patch-uri;
– Verificati intotdeauna autenticitatea expeditorului si folositi semnatura digitala;
– Aplicati filtre de continut, reguli euristice, filtre baysiene, graylists;
– Nu deschideti mesajele suspecte;
– Nu raspundeti si nu trimiteti mai departe mesajele spam;
– Nu folositi instructiunile de dezabonare din astfel de mesaje;
– Ignorati mesajele care sustin ca ati solicitat ceva sau ca ati incercat sa trimiteti un mesaj si ati primit o eroare de transmitere;
– Folositi conturi de e-mail si nume diferite, cand va inscrieti in newsgroups ori chat rooms;
– Mascati adresa de email (de exemplu adaugand un sir de caractere la numele de domeniu: nume@nospam.domeniu.com) sau mai bine nu va publicati adresa pe internet.